Yo! Ini Tabung Duit

Pengikut

Jumaat, 8 Mei 2015

Hari orientasi tingkatan Enam #1

Yosh~!

Aku nak taip entri ni dari hari selasa. Lepas tu baru tahu internet dah habis, Nak tulis hari rabu dah penat. Hari khamis terbongkang terus. Hari jumaat pulak... Eh hari ni lah!

Okay, aku nak sharelah sikit hari orientasi aku dekat ... Sekolah baru akulah :p


Alkisahnya cenggini...


Hari Pertama

Fuh.

Ramai giler orang. Ada yang aku kenal. Ada yang tak. Lepas daftar aku rilek dekat tiang sampai cikgu suruh semua orang duduk. Tengah cikgu bagi intro adalah satu mak cik datang ke ibu aku. Alahai... Dah jadi projek jejak kasih kau!

Lapas tu macam biasa. Cikgu-cikgu bagi penerangan kasar tentang form six. Kepada yang tak tahu sekarang form six guna satu sekolah pusat dalam satu zon (rasanya). Tak ada lagi sini sekolah form six... situ... sinun... tak ada. Cuma ada satu saja. Dan sekarang dah boleh berpakaian kasual.

Habis cikgu bagi penerangan, para senior pulak memunculkan diri. Aku pulak macam...

"Wehhh budak sekolah aku tu. Perghh jadi pengerusi MPP (Majlis Persatuan Pelajar) kau. Tak sangka..."

"Eh mana senior yang dulu aku skodeng blog dia?"

"Jap macam kenal je... Senior sekolah lama aku eh?"

Setiap senior ceritakan pengalaman mereka sendiri. Ada wakil aliran sains, kemanusiaan dan yang tukar jurusan dari sains ke kemanusiaan.

Dalam banyak-banyak senior aku paling suka dengan Kak Fathia. Akak ni mula-mula ambil aliran sains dan hanya belajar dalam seminggu ke dua minggu (kalau tak salahlah...). Kemudian baru dia decide nak masuk aliran kemanusiaan dan telah ketinggalan lima topik. Jadi aku terus terfikir. Aku rasa aku tak patut paksa diri terima benda yang tak kena dengan soul aku. Sebelum menyesal kemudian hari aku dah kena fikir. Now!

Dah habis segala intro, kitaorang dipecahkan ke lapan kumpulan. Aku ditakdirkan ke kumpulan tujuh. Sama dengan 'someone' yang aku teringin nak lontar jauh-jauh. Grrr.... Dialah pujaan ramai. Duduk dengan dia aku rasa macam aku kena jajah dengan British. Sangat menyeksakan jiwa dan raga.

Selepas ice breaking, kumpulan aku dapat tugasan buat persembahan choir! Nasib baiklah tu kalau nak dibandingkan senam tari. Tak rela you.

Lagu yang dipilih ialah satu Malaysia. Sebab tema persembahan satu malaysia. Cikgu dengar tajuk lagupun dah cebik sambil... berlalu pergi. Uhuk. 


Hari Kedua

Ehem. Pagi tu macam biasa cikgu masih lagi penerangan. Sampailah masanya pelajar form six diarahkan masuk ke kumpulan masing-masing. Bersama abang-abang fasililator yang membimbing kitaorang untuk berlatih choir.

Bila duduk dalam group, aku rasa aku ni macam alien. Semua ada partner sekolah masing-masing. So I am lonely. Tak ada kawan. Aku tengok muka kau, kau tengok muka aku. Bila dah terasa seram pandang jauh-jauh. Hahaha... Siapalah tu ye? *sengih sambil peace*

Bilik mula-mula kitaorang masuk penuh dengan sawang. Haiyoo... apa keslah? 

Masuk bilik dua elektrik takde pulak! Sempat aku skodeng atas meja ada majalah-majalah sekolah tahun 2009. Uisy. Enam tahun tu... Macam manalah sesat kat situ eh?

Masuk bilik ketiga aka bilik masakan dan mulalah sesi menyanyi. Bukan memasak tau! 

Sangat penat weh. Trust me. 


Hari Ketiga

Hari ketiga bermulanya sesi taklimat mata pelajaran. Memang kena spare bawak buku catatan dan pen. Nak buat apa? Catitlah apa yang cikgu terangkan pasal subjek. Tak kisahlah subjek tu ada kaitan atau tak dengan aliran yang korang dapat. Bukannya apa. Manalah tahu korang berubah hati nak ambil subjek lain.

Kalau korang salin, korang bolehlah tahu gambaran kasar tentang subjek-subjek yang ada.

Tengah hari pulak ada program minat kerjaya. Mata dah kuyu. Perut dah kenyang makan mee sepinggan. Main tanda ajalah. Cikgu bagi penerangan dah masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Jangan ikut perangai ini!

Tiba-tiba lagu choir tambah lagi satu. Nyanyi lagu Itulah Sayang.

Tanya apa yang tak fahampun masih tak faham. So... Tiga huruf Holland diisi dengan hentaman saja. Habis je program tu sambung balik aktiviti 1 Malaysia Talent. Eleh... cakap ajelah choir. Tambah tiga orang ahli kumpulan tapi lelaki masih pupus. Oh... ketandusannya lelaki dalam kumpulan aku ni.

Waktu praktis entah macam mana aku tertembi muka kawan sebelah. Mamat senior sorang tu memang dah gelak sakan. Siap kata kalau rakam memang lawak. Haa... memang lawak. Kejap lagi menyumpah tak boleh jawab exam baru tau. 

Tapi kejam sangat pulakkan? So... diam ajelah. Huhuhu.


Hari Keempat

Hari terakhir segala penerangan pasal subjek. Bila masuk dalam kumpulan, baru perasan budak perempuan pulak semakin pupus. Budak lelaki pulak ramai. Keputusan yang berjaya dicapai iaitu hanya nyanyi lagu Itulah Sayang. 

Yeay!

Tapi time praktis memang tak boleh blah. Memang fail kalau nak jadi macam wonderpet tu. Huhuhu.

Sekian guys.

Sayonara,

♪ Satu. Dua. Tiga. Meowww~ ♪

Tiada ulasan:

Catat Ulasan