Yo! Ini Tabung Duit

Pengikut

Selasa, 30 Jun 2015

Pra-U Life #1

Yosh~!

_kawan

Puh~

Puh~

*bunyi tiup habuk 1 cm*

Hai. Dah lama aku tak menulis. Notebook aku ni dah berhabuk sebab tak bersentuh selama beberapa hari. Ceh, kononnya.

Itulah dulu senior tu kata busy, tak percayakan? Siap suruh dia sambung menulis lagi. Erk!

Kesempatan yang aku ada pada hari ini ingin aku menyatakan bahawa bila kita dah masuk kehidupan pra-u ataupun ada yang masuk U mahupun kolej... Sukar.

Yeah bagi aku sukar. Kisah itu akan aku kupaskan dalam entri yang seterusnya (tak janji aaa...). Pada pagi yang diriuhi dengan bunyi burung-burung gembira berkicauan *pergh* aka hari ini, aku cuma nak bercerita pasal kawan.

If you are in my 'world'... Then you will know how I feel.

Serius.

Bila kau dah masuk zaman pra-u macam aku... Kau kena set dalam otak. Sekolah baru *kepada yang berkenaan sahaja*. Cikgu baru. Subjek baru. Tapi yang paling penting... Kau akan jumpa spesis makhluk-makhluk yang baru terlepas dari jungle. Nampak tak ada hiperbola di situ?

Pengaruh kawan amat berleluasa pada zaman ini. Seolah-olah permainan pemburu vs diburu. Siapa lagi yang diburu melainkan diri aku sendiri. Aku sendiri masih takut. Aku takut aku terperangkap dalam sarang labah-labah mereka. Bolehkah aku menyelamatkan diri aku sehingga 'last game' ini?

Dah sebulan lebih aku bersekolah di situ. Dah macam-macam perkara jadi dekat diri aku. Sebagai satu contoh... Adalah tiga orang minah ni. Nama mereka yang berlainan sungguh daripada kad pengenalan masing-masing iaitu Jemah, Senah dan Munah. Tiga-tiga makhluk ni suka kata aku dengan satu senior ni.

Kau akan rasa terawang-awangan di situ. Ops. Bukan terawang-awang sebab kau diangau cinta. Tapi sebab berdengung dek ayat-ayat mereka yang asyik menerobos lubang telinga kau yang dah tak digali selama sebulan. Betul.

Sebab namanya dah satu sekolah. Jalan sana nampak senior tu. Maka si Jemah akan sibuk menyiku lengan aku. Jalan situ nampak lagilah... Bibir Si Senah pulak tak boleh duduk diam. Tapi agak berbeza dengan Munah. Bila aku pandang atas nampak senior tu, Si Munah pulak tak sabar nak jumpa. Aiseyman beb. Kalau suka tolong please jangan tarik aku boleh tak?

Haa... Itu baru satu cerita.

Tak campur lagi kisah godaan mengajak aku jadi minah salleh tak menjadi. Apa lagi kalau bukan warna rambut. Nasihat aku pada yang terkena macam aku, tak payahlah sibuk nak cat rambut kau mahupun kuku kau. Dah cukup cantik dah. Katanya warna rambut tu boleh tahan beberapa hari je. Kalau kuitik*tak reti eja* sekarang ada yang boleh cabut je. Cukuplah kalau kau mengecat dinding rumah kau sempena raya nanti. Apa warna kau nak letak... Suka hati kau lah. Sebenarnya aku ada satu soalan nak tanya dekat makhluk sebegitu.

"Tak cukup ke baju dah berwarna-warni? Tak cukup ke gelang, rantai dan jam anda ber'bling-bling' sudah. Nak rambut plus kuku berwarna warni jugak? Komen aku simple je. Just be simple as you can. Beli DVD Conan lagi best. Sponsor aku boleh?"

Ada jugak kawan yang akan membuatkan kau rasa nak brainwash balik otak. Ini memang tahap dangerous. Tak nak cakap.

Selain itu! Ada jugak mamat yang bila nampak, macam sesuci minyak murni je. Tapi dalam wassap... Bukan minyak murni dah. Dah macam minyak pak cik pasar malam goreng ayam berkali-kali sampai hitam legam warnanya.

Setakat ini aku rasa masih normal. Tolong doakan aku tetap normal sampai tahun depan. Jangan biarkan pemburu-pemburu itu terus memburu aku ataupun diri kau sendiri. Sila ambik apa yang baik saja dalam entri ini. Yang lain sila filter sendiri.

Kadang-kadang, melalui susunan ayat boleh menjadi motivasi.
#tq_bro


Salam 13 ramadhan gais.

Sayonara,

♪ Satu. Dua. Tiga. Meowww~ ♪

2 ulasan:

  1. dulu masa kecik-kecik semua best je. tapi bila makin besar, macam-macam orang yang kita akan jumpa. apa yang penting, kena pandai jaga diri sendiri. goodluck yea !

    BalasPadam
  2. Yup. Dulu rasa semua happy. And now....
    Entah apa akan jadi 20 tahun akan datang

    BalasPadam